Dáta a nástroje pre rozvoj podnikania Webinár: Ako urobiť odhad hospodárskeho výsledku 2025... →
Dáta a nástroje pre rozvoj podnikania
Domov / Finančné pojmy a ukazovatele /  Finančná produktivita

Finančná produktivita - definícia, vzorec, vysvetlenie

Finančné pojmy a ukazovatele

Finančná produktivita

Finančná produktivita práce je počítaná ako pomer pridanej hodnoty a osobných nákladov. Označuje sa aj ako produktivita pridanej hodnoty (PPH).

Vzorec pre výpočet finančnej produktivity

PPH=Pridaná hodnotaOsobné náklady

Čo je finančná produktivita?

Finančná produktivita určuje, koľko EUR pridanej hodnoty spoločnosť vytvorí na 1 EUR osobných nákladov.

Ukazovateľ musí mať hodnotu viac ako 1, aby bolo možné pokryť z vytvorenej pridanej hodnoty osobné aj ostatné náklady a generovať zisk. Pokiaľ je ukazovateľ 1 a menej, znamená to, že celú vytvorený pridanú hodnotu firma minie na vyplatenie nákladov na zamestnancov. Pokiaľ je hodnota záporná, spoločnosť generuje stratu už tým, že predáva pod cenu svojich nákladov. Hodnota blízka a nižšia ako 1 indikuje finančné problémy firmy.

Tento ukazovateľ nie je vhodný analyzovať pri spoločnostiach, ktoré nemajú zamestnancov alebo väčšinu prác pre nich vykonávajú pracovníci v inom ako pracovnoprávnom vzťahu.

Prečo sledovať finančnú produktivitu?

PPH sa používa na meranie efektívnosti využitia pracovnej sily v podniku. Pod osobnými nákladmi sa rozumejú náklady spojené s pracovnou silou, ako sú:

  • mzdy,
  • odvody a
  • ďalšie zamestnanecké náklady.

Pre podniky je dôležité sledovať tento ukazovateľ, pretože poskytuje informácie o jeho schopnosti efektívne využívať pracovnú silu na generovanie pridanej hodnoty. Pomáha identifikovať oblasti, kde je možné zlepšiť efektívnosť a optimalizovať náklady na pracovnú silu. Porovnaním zo štandardami v odvetví je možné zistiť, ako efektívne pracovnú silu využíva podnik v porovnaní s konkurenciou a na základe týchto informácií prijímať opatrenia.

Finančná produktivita a iné výpočty produktivity práce

Výhodou finančnej produktivity oproti častejšie používaným ukazovateľom produktivity práce (napr. pridaná hodnota na jedného zamestnanca) je, že je možné ju vypočítať z údajov uvedených vo výkaze ziskov a strát. Počty zamestnancov totiž nie sú vo výkazoch uvádzané vždy presne. Aj z týchto dôvodov je finančná produktivita obľúbeným ukazovateľom finančných analýz.

Ako vyhodnocovať finančnú produktivitu?

Finančná produktivita práce má skôr krátkodobý charakter, čo môže spôsobovať pomerne vysokú mieru kolísavosti, najmä pri sezónnych výkyvoch. Preto odporúčame sledovať a vyhodnocovať tento ukazovateľ pravidelne a monitorovať najmä trend jeho vývoja. Sezónnosť sa dá potlačiť aj vyhodnocovaním kumulatívnej ročnej hodnoty a nie mesačnej hodnoty.

Pre zhodnotenie PPH je potrebné porovnať jeho hodnotu s obvyklými hodnotami v odvetví alebo s historickými údajmi podniku a analyzovať príčiny akýchkoľvek odchýlok. Ak je hodnota PPH vyššia ako hodnota obvyklá v odvetví a zároveň sa vyvíja pozitívne, môže to signalizovať dobrú výkonnosť. Ak je ale nižšia, môže byť potrebné identifikovať a zlepšiť oblasti neefektívnosti.

Kde nájdem finančnú produktivitu na Valida.sk?

Hodnotu finančnej produktivity zobrazuje portál Valida na viacerých užitočných miestach. Spolu s inými kľúčovými ukazovateľmi je zobrazená na Vizitke firmy. Zadajte názov spoločnosti alebo IČO a zistite viac.

Porovnajte si finančnú produktivitu vašej firmy s konkurenciou na Valida porovnávači firiem.

  • Vyberte si vhodné konkurenčné firmy alebo podniky, ktoré vo vašom odvetví vynikajú efektívnosťou
  • a porovnajte svoje výsledky s nimi.

Potrebujete poradiť, ako zlepšiť finančnú produktivitu vašej firmy? Ozvite sa nám.

Súvisiace pojmy

Pozri tiež: Pridaná hodnota.

Súvisiace články na blogu Valida

TOP 40 najrýchlejšie rastúcich slovenských firiem podľa kritérií „Financial Times 1000

Pred mesiacom zverejnil FT rebríček 1000 najrýchlejšie rastúcich firiem Európy. Dostala sa do neho len jedna slovenská firma. Ako by vyzeral rebríček najrýchlejšie rastúcich slovenských firiem?

Porovnávač - obchodná firma

Firma prevádzkuje e-shop, má jednu alebo viac predajní alebo funguje ako veľkoobchod.