Dáta a nástroje pre rozvoj podnikania Webinár: Ako urobiť odhad hospodárskeho výsledku 2025... →
Dáta a nástroje pre rozvoj podnikania
Domov / Finančné pojmy a ukazovatele /  Hrubá marža

Hrubá marža - definícia, vzorec, vysvetlenie

Finančné pojmy a ukazovatele

Hrubá marža

Hrubá marža je finančný ukazovateľ ziskovosti, ktorý vypočítame ako podiel vytvorenej pridanej hodnoty a celkových tržieb spoločnosti. Je uvádzaná v percentách a je vhodným indikátorom finančného zdravia spoločnosti.

Vzorec pre výpočet hrubej marže

Hrubá marža=Pridaná hodnotaCelkové tržby*100

Ukazovateľ vyjadruje, koľko % z tržieb zostáva firme v podobe pridanej hodnoty po odpočítaní priamych nákladov na obstaranie predaného tovaru, nákup materiálu, energií a služieb. Z pridanej hodnoty firma ďalej hradí osobné náklady, ostatné prevádzkové náklady a finančné náklady.

Vo finančnej analýze sa niekedy pri výpočte hrubej marže používa namiesto ukazovateľa pridanej hodnoty, ukazovateľ hrubého zisku. Platí to najmä pre obchodné spoločnosti.

Čo hovorí hrubá marža o podniku?

Hrubá marža je vhodná pre vyjadrenie efektívnosti podniku pri generovaní zisku zo svojich hlavných činností. Čím vyššia je hrubá marža, tým efektívnejšie podnik generuje zisk vzhľadom na svoje náklady na prevádzku. Na rozdiel od Obchodnej marže je Hrubá marža vhodná na meranie efektívnosti v akejkoľvek firme (nielen v obchodnej spoločnosti predávajúcej tovar).

Prečo je hrubá marža dôležitá?

Pri porovnávaní s podobnými podnikmi v odvetví môže hrubá marža poskytnúť informácie o konkurenčnej pozícii podniku. Hrubá marža môže byť dôležitým faktorom pri tvorbe cenovej stratégie podniku. Podniky s vyššími hrubými maržami majú väčšiu flexibilitu pri stanovovaní cien a môžu lepšie konkurovať na trhu. Pre manažment je užitočná pri porovnávaní ziskovosti medzi rôznymi obdobiami.

Ako čítať hrubú maržu vo vzťahu k osobným nákladom?

Napriek jej nespornej užitočnosti je potrebné si dať pozor pri interpretácii. Riziko spočíva najmä v tom, že do nákladov pri hrubej marži nevstupujú osobné náklady, ktoré môžu tvoriť významnú časť celkových nákladov podniku.

Ako príklad uveďme dve rovnaké firmy, ktoré predávajú vlastné výrobky. V jednom prípade firma predáva cez sprostredkovateľa, v druhom prípade má vlastných predajcov. Hrubá marža bude v druhom prípade vyššia, a to aj v prípade, že celkový výsledok hospodárenia bude u oboch rovnaký. Jednoducho preto, lebo v nákladoch prvej firmy bude už zohľadnená služba predaja cez partnera, kým v druhom prípade budú tieto náklady predmetom osobných nákladov a nebudú tak vstupovať do výpočtu ukazovateľa.

Hrubá marža je dôležitým ukazovateľom ziskovosti a efektívnosti výroby pre podniky a často je sledovaná investormi, analytikmi a manažérmi pri hodnotení výkonnosti spoločnosti.

Kde nájdem hodnotu hrubej marže na Valida.sk?

Hodnotu hrubej marže zobrazuje portál Valida na viacerých užitočných miestach. Spolu s inými kľúčovými ukazovateľmi je zobrazená vo Vizitke firmy. Zadajte názov spoločnosti alebo IČO a zistite viac.

Porovnajte si hrubú maržu vašej firmy s konkurenciou vo Valida porovnávači firiem.

  • Vyberte si vhodné konkurenčné firmy alebo podniky, ktoré vo vašom odvetví vynikajú efektívnosťou
  • a porovnajte svoje výsledky s nimi.

Potrebujete poradiť, ako zvýšiť hrubú maržu vašej firmy? Ozvite sa nám.

Súvisiace pojmy

Pozri tiež: Finančná produktivita, Obchodná marža, Obchodná prirážka.

Súvisiace články na blogu Valida

TOP 40 najrýchlejšie rastúcich slovenských firiem podľa kritérií „Financial Times 1000

Pred mesiacom zverejnil FT rebríček 1000 najrýchlejšie rastúcich firiem Európy. Dostala sa do neho len jedna slovenská firma. Ako by vyzeral rebríček najrýchlejšie rastúcich slovenských firiem?

Porovnávač - obchodná firma

Firma prevádzkuje e-shop, má jednu alebo viac predajní alebo funguje ako veľkoobchod.