Dáta a nástroje pre rozvoj podnikania Webinár: Ako urobiť odhad hospodárskeho výsledku 2025... →
Dáta a nástroje pre rozvoj podnikania
Domov / Finančné pojmy a ukazovatele /  Likvidita 2. stupňa

Likvidita 2. stupňa - definícia, vzorec, vysvetlenie

Finančné pojmy a ukazovatele

Likvidita 2. stupňa

Ukazovateľ likvidity druhého stupňa ("quick ratio" alebo "acid-test ratio") vyjadruje do akej miery podnik dokáže hradiť svoje krátkodobé záväzky (najčastejšie dodávateľské faktúry a krátkodobé úvery) finančnými prostriedkami, ktoré má hneď k dispozícií a z prostriedkov, viazaných v odberateľských faktúrach (krátkodobých pohľadávkach).

Vzorec pre výpočet likvidity 2. stupňa

Likvidita 2. stupňa=(PKR++ČRA)(ZKR+FVKR+KR+ČRP)
  • PKR - krátkodobé pohľadávky
  • FÚ - finančné účty
  • ČRA - časové rozlíšenia aktívne
  • ZKR - krátkodobé záväzky
  • FVKR - krátkodobé finančné výpomoci
  • KR - bežné bankové úvery
  • ČRP - časové rozlíšenia pasívne

Ukazovateľ je indikátorom krátkodobej finančnej stability a platobnej schopnosti. Ak by bola hodnota ukazovateľa menšia ako 1, hrozí, že podnik nebude mať peniaze na zaplatenie dlhov.

Ako rozumieť pojmu likvidita?

Finančná analýza podniku rozoznáva tri stupne likvidity, teda schopnosti firmy premeniť majetok na peniaze, ktoré sú potrebné na uhradenie záväzkov.

  • Likvidita 3. stupňa („current ratio“) vyjadruje pomer krátkodobého majetku firmy (krátkodobých pohľadávok, zásob a krátkodobého finančného majetku) ku krátkodobým cudzím zdrojom. Z hľadiska výpočtu má blízko k pojmu pracovný kapitál - ten vyjadruje v absolútnej hodnote to, čo likvidita 3. stupňa vyjadruje percentom.
  • Likvidita 2. stupňa („quick ratio“ alebo „acid-test ratio“) vyjadruje, aká časť krátkodobých záväzkov je krytá finančným majetkom a krátkodobými pohľadávkami. Inak povedané, ako rýchlo dokáže podnik premeniť svoje likvidné aktíva na hotovosť bez potreby predaja zásob.
  • Likvidita 1. stupňa („cash ratio“) vyjadruje, aká časť krátkodobých záväzkov je krytá najlikvidnejším, teda čisto krátkodobým finančným majetkom. V porovnaní s likviditou 2. stupňa teda znižuje krátkodobé aktíva nielen o zásoby, ale aj o krátkodobé pohľadávky.

V podnikovej praxi, ale aj z pohľadu financujúcich bánk, je najbežnejšie sledovať predovšetkým likviditu druhého stupňa. V prípade, že hodnota tohto ukazovateľa je menšia ako 1, signalizuje to, že podnik nemá dostatočné likvidné prostriedky na pokrytie svojich krátkodobých záväzkov, čo môže viesť k finančným ťažkostiam.

Prečo je dôležité sledovať likviditu 2. stupňa?

Efektívne riadenie likvidity II. stupňa je kľúčové pre udržanie zdravej platobnej schopnosti a finančnej flexibility firmy. Manažment by mal neustále monitorovať tento ukazovateľ a zabezpečiť, aby aktíva, ktoré môžu byť rýchlo prevedené na hotovosť, boli v dostatočnej miere k dispozícii na splnenie okamžitých finančných záväzkov.

Okrem toho by mal podnik zvážiť stratégie na zlepšenie svojej likvidity, ako je:

  • zlepšovanie podmienok inkasa pohľadávok, alebo
  • prehodnocovanie doby splatnosti záväzkov,

aby sa predišlo potenciálnym problémom s cash flow.

Kde nájdem likviditu 2. stupňa na Valida.sk?

Hodnotu likvidity 2. stupňa zobrazuje portál Valida na viacerých užitočných miestach. Spolu s inými kľúčovými ukazovateľmi je zobrazená vo Vizitke firmy. Zadajte názov spoločnosti alebo IČO a zistite viac.

Porovnajte si likviditu vašej firmy s konkurenciou vo Valida porovnávači firiem.

  • Vyberte si vhodné konkurenčné firmy alebo podniky, ktoré vo vašom odvetví vynikajú efektívnosťou
  • a porovnajte svoje výsledky s nimi.

Potrebujete poradiť, ako zlepšiť riadenie likvidity? Ozvite sa nám.

Súvisiace pojmy

Pozri tiež: Celková zadlženosť.

Súvisiace články na blogu Valida

TOP 40 najrýchlejšie rastúcich slovenských firiem podľa kritérií „Financial Times 1000

Pred mesiacom zverejnil FT rebríček 1000 najrýchlejšie rastúcich firiem Európy. Dostala sa do neho len jedna slovenská firma. Ako by vyzeral rebríček najrýchlejšie rastúcich slovenských firiem?

Porovnávač - obchodná firma

Firma prevádzkuje e-shop, má jednu alebo viac predajní alebo funguje ako veľkoobchod.