Obchodná marža - definícia, vzorec, vysvetlenie
Finančné pojmy a ukazovatele
Obchodná marža
Obchodná marža je základným ukazovateľom vyjadrujúcim efektivitu predaja tovaru.
Vyjadruje percentuálny podiel hrubého zisku (teda rozdielu medzi predajnou a nákupnou cenou tovaru) na predajnej cene tovaru.
Ukazovateľ má význam sledovať len v prípade firiem, ktoré majú významné tržby z predaja tovaru.
Čo prezrádza obchodná marža?
Obchodná marža je ukazovateľ zameraný výlučne na nákupnú a predajnú cenu tovaru. Je použiteľný iba pre spoločnosti, ktoré majú významné tržby z predaja tovaru. Kladný rozdiel predajnej a nákupnej ceny tovaru (hrubý zisk) tvorí nevyhnutný predpoklad pre vytvorenie zisku. Nie je však dostačujúci. Z tohto rozdielu totiž musí byť firma schopná pokryť všetky ostatné náklady, napr. osobné náklady, nájmy, odpisy, služby spojené s predajom a pod.
Ako rozumieť ukazovateľu obchodná marža?
Obchodnú maržu nemá význam interpretovať pre spoločnosti, ktoré generujú príjmy aj z inej činnosti ako z predaja tovaru (napríklad výrobné spoločnosti). Tieto spoločnosti môžu mať predaj tovaru ako doplnkovú aktivitu a pokiaľ netvoria významný podiel na podnikaní, nemá tento ukazovateľ významnú úlohu.
Obchodná marža poskytuje základný obraz o ziskovosti obchodnej činnosti podniku. Samotný ukazovateľ zabezpečuje schopnosť porovnávať výkonnosť podniku s odvetvovými normami alebo s inými podnikmi v odvetví, ako aj s vlastnými historickými údajmi.
- Pokles ukazovateľa môže pre podnik slúžiť ako výstražný signál.
- Vyššia marža môže naznačovať, že zákazníci sú ochotní zaplatiť vyššie ceny za nakupovaný tovar, alebo sa firme podarilo dosiahnuť výhodnejšie nákupné ceny tovaru.
Samotný pokles obchodnej marže však nemusí vždy znamenať dôvod na paniku. Niekedy ide o prirodzený dôsledok obchodných rozhodnutí či stratégie spoločnosti. Je napríklad úplne prirodzené, že pokiaľ sa spoločnosť rozhodne ísť rastovou stratégiou, tak aby oslovila nových klientov, musí znížiť predajné ceny, čo môže mať za následok zníženie obchodnej marže. Avšak je dôležité, aby absolútny rozdiel medzi tržbami za tovar a nákladmi na nákup tovaru (hrubý zisk) vzrástol viac, ako vzrastú ostatné náklady spoločnosti.
Aj z vyššie uvedeného dôvodu sa obchodná marža nikdy nepoužíva ako jediný ukazovateľ ziskovosti podniku. A to ani pri obchodných spoločnostiach. Vždy je doplnený ukazovateľmi ako hrubá marža, finančná produktivita a pod. Vzťahy s inými ukazovateľmi môžu poskytnúť komplexnejší pohľad na ziskovosť podniku a umožniť lepšie porovnania.
Kde nájdem obchodnú maržu na Valida.sk?
Porovnajte si obchodnú maržu vašej firmy s konkurenciou vo Valida porovnávači firiem.
- Vyberte si vhodné konkurenčné firmy alebo podniky, ktoré vo vašom odvetví vynikajú efektívnosťou
- a porovnajte svoje výsledky s nimi.
Potrebujete poradiť, ako zvyšovať obchodnú maržu? Ozvite sa nám.
Obchodná marža - súvisiace pojmy
Pozri tiež: Obchodná prirážka, Čistá marža, Hrubá marža, EBIT marža, EBITDA marža.
Súvisiace články na blogu Valida
TOP 40 najrýchlejšie rastúcich slovenských firiem podľa kritérií „Financial Times 1000
Pred mesiacom zverejnil FT rebríček 1000 najrýchlejšie rastúcich firiem Európy. Dostala sa do neho len jedna slovenská firma. Ako by vyzeral rebríček najrýchlejšie rastúcich slovenských firiem?
Porovnávač - obchodná firma
Firma prevádzkuje e-shop, má jednu alebo viac predajní alebo funguje ako veľkoobchod.