Obchodná prirážka - definícia, vzorec, vysvetlenie
Finančné pojmy a ukazovatele
Obchodná prirážka
Obchodná prirážka Obchodná prirážka je percento, o ktoré je potrebné navýšiť hodnotu nakúpeného tovaru tak, aby sme vyčíslili predajnú cenu (bez DPH) daného tovaru.
Vyjadruje percentuálny podiel hrubého zisku (teda rozdielu medzi predajnou a nákupnou cenou tovaru) voči nákupnej cene tovaru.
Ukazovateľ sa používa pri kalkulácii predajných cien tovarov.
Vzorec pre výpočet obchodnej prirážky
Obchodná prirážka = [ (predajná cena – nákupná cena) / nákupná cena ] *100
Výsledok je uvádzaný v %. Pre výpočet je dôležité používať všetky hodnoty bez DPH.
Aký je rozdiel medzi obchodnou prirážkou a obchodnou maržou?
Obchodná marža vyjadruje percentuálny podiel hrubého zisku (teda rozdielu medzi predajnou a nákupnou cenou tovaru) na predajnej cene tovaru. Rozdiel je teda pri výpočte v menovateli, ktorým delíme hrubý zisk z predaja tovaru.
Príklad výpočtu obchodnej prirážky a obchodnej marže
Jednotková predajná cena tovaru: 100 EUR bez DPH
Jednotková cena nakúpeného tovaru: 45 EUR bez DPH
Zisk: 55 EUR bez DPH
Obchodná prirážka - (55 / 45) 122 %
Jednotková predajná cena tovaru: 100 EUR bez DPH
Jednotková cena nakúpeného tovaru: 45 EUR bez DPH
Zisk: 55 EUR bez DPH
Obchodná marža - (55 / 100) 55 %
Ten istý tovar s tou istou nákupnou aj predajnou cenou má 122 % obchodnú prirážku a 55 % obchodnú maržu.
Potrebujete poradiť? Ozvite sa nám.
Obchodná prirážka - súvisiace pojmy
Pozri tiež: Obchodná marža, Čistá marža, Hrubá marža, EBIT marža, EBITDA marža.
Súvisiace články na blogu Valida
TOP 40 najrýchlejšie rastúcich slovenských firiem podľa kritérií „Financial Times 1000
Pred mesiacom zverejnil FT rebríček 1000 najrýchlejšie rastúcich firiem Európy. Dostala sa do neho len jedna slovenská firma. Ako by vyzeral rebríček najrýchlejšie rastúcich slovenských firiem?
Porovnávač - obchodná firma
Firma prevádzkuje e-shop, má jednu alebo viac predajní alebo funguje ako veľkoobchod.