Vlastné imanie - definícia, vysvetlenie
Finančné pojmy a ukazovatele
Vlastné imanie
Vlastné imanie predstavuje vlastný zdroj financovania majetku firmy. Jeho hodnota je rozdiel medzi účtovnou hodnotou majetku a záväzkov firmy.
Z čoho sa skladá vlastné imanie?
Hodnota vlastného imania sa skladá z nasledovných položiek:
- základné imanie
- zákonné rezervné fondy
- ostatné fondy zo zisku
- oceňovacie rozdiely a precenenia
- výsledok hospodárenia minulých rokov
- výsledok hospodárenia za účtovné obdobie.
Čo ak je vlastné imanie nízke alebo záporné?
Ak spoločnosť dosiahla v minulých rokoch alebo v aktuálnom účtovnom období straty, ktoré prevyšujú hodnotu ostatných položiek vlastného imania, bude výsledná hodnota vlastného imanie záporná.
Záporné vlastné imanie znamená aj to, že celý majetok je financovaný len z cudzích zdrojov tvorených rôznymi druhmi záväzkov. To je vysokým rizikom aj pre samotných veriteľov spoločnosti, hrozí, že ich pohľadávky nebudú uspokojené.
Vysoké riziko pre veriteľov nastáva už pred dosiahnutím záporného vlastného imania v prípade nízkeho pomeru vlastného imania a záväzkov. Pamätá na to aj slovenská legislatíva, od roku 2018 Obchodný zákonník vymedzuje pojem Spoločnosť v kríze v §67a ods 2 nasledovne: Spoločnosť je v kríze aj vtedy, ak pomer vlastného imania a záväzkov je menej ako 8 ku 100.
Kde nájdem vlastné imanie na Valida.sk?
Porovnajte si vlastné imanie vašej firmy s konkurenciou vo Valida porovnávači firiem.
- Vyberte si vhodné konkurenčné firmy alebo podniky, ktoré vo vašom odvetví vynikajú efektívnosťou
- a porovnajte svoje výsledky s nimi.
Potrebujete poradiť, ako zlepšiť finančné riadenie vašej firmy? Ozvite sa nám.
Súvisiace pojmy
Pozri tiež: Pridaná hodnota, Výnosy.
Súvisiace články na blogu Valida
TOP 40 najrýchlejšie rastúcich slovenských firiem podľa kritérií „Financial Times 1000
Pred mesiacom zverejnil FT rebríček 1000 najrýchlejšie rastúcich firiem Európy. Dostala sa do neho len jedna slovenská firma. Ako by vyzeral rebríček najrýchlejšie rastúcich slovenských firiem?
Porovnávač - obchodná firma
Firma prevádzkuje e-shop, má jednu alebo viac predajní alebo funguje ako veľkoobchod.