Dáta a nástroje pre rozvoj podnikania Webinár: 7 najčastejších chýb vo finančnom riadení... →
Dáta a nástroje pre rozvoj podnikania

Ako Eurostat definuje e-commerce a ako získava údaje

Keď Eurostat zisťuje údaje o e-commerce, neobmedzuje sa na údaje iba o e-shopových predajoch elektroniky či kozmetiky domácnostiam ako konečným spotrebiteľom.

E-commerce scéna v zmysle metodiky Eurostatu je širšia a zahŕňa predaje domácnostiam, podnikom a verejným inštitúciám zo Slovenska aj zahraničia, ktoré si objednávajú nielen tovary, ale aj služby (reštauračné, poradenské, programovacie činnosti či služby cestovného ruchu).


Údaje o elektronickom obchode (e-commerce) pochádzajú z prieskumu v podnikoch a sú dostupné za všetky krajiny Európskej únie. Zhromažďujú ich národné štatistické úrady alebo ministerstvá na základe modelových dotazníkov. Do zisťovania e-commerce nie sú zapojení pôdohospodári, ťažbári, verejné ani finančné inštitúcie. Ostatné podnikateľské subjekty vypĺňajú dotazník, pričom do prieskumu sú zahrnuté všetky podniky s 250 a viac zamestnancami a výberová vzorka podnikov s 10 až 249 zamestnancami. Vzorka podnikov je zostavená tak, aby zohľadňovala odvetvovú a veľkostnú štruktúru podnikateľskej sféry. Výsledky výberovej vzorky sa rozpočítajú na celú populáciu podnikov s 10 až 249 zamestnancami. V prípade celkového podielu elektronického obchodu na tržbách by odhadovaná štandardná chyba nemala prekročiť dva percentuálne body.


Za e-commerce sa podľa definície Eurostatu považuje predaj nielen tovarov, ale aj služieb celému spektru zákazníkov (podnikom, domácnostiam, jednotlivcom alebo organizáciám), a to prostredníctvom elektronických transakcií cez internet alebo iné online komunikačné siete. Elektronický obchod zahŕňa objednávky tovarov a služieb, odoslané cez počítačové siete bez ohľadu na to, či platba a doručenie prebehli online, alebo off-line. Do e-commerce nie sú zahrnuté objednávky, ktoré boli manuálne zadané cez e-mail. Je potrebné zdôrazniť, že e-commerce zachytáva nielen domácich, ale aj zahraničných zákazníkov (dáta v tomto členení však Eurostat obvykle nezisťuje ani nezverejňuje).


Podnik, ktorý predáva online a vypĺňa dotazník pre Eurostat, do e-commerce zahrnie objednávky cez webové stránky (alebo aj aplikácie), ako aj objednávky zadané prostredníctvom elektronickej výmeny údajov. V prípade webovej stránky a rovnako aj aplikácie môže ísť o vlastný web (aplikáciu) podniku alebo web (aplikáciu) elektronického trhoviska s množstvom predajcov. Elektronická výmena údajov typu EDI (Electronic Data Interchange) je štruktúrovaným prenosom dát a dokumentov medzi podnikmi elektronickými prostriedkami, ktoré umožňujú automatické spracovanie napríklad vo formáte EDI alebo XML formáte.


Zatiaľ čo systém EDI je určený len pre podniky, webové stránky a aplikácie využívajú rôzni zákazníci – od konečného spotrebiteľa (Business to Consumer B2C) cez podnikového zákazníka (Business to Business B2B) až po verejnú/vládnu inštitúciu (Business to Government B2G). Obrázok 1 schematicky znázorňuje štruktúru tržieb pochádzajúcich z elektronického obchodu podľa typu zákazníka a podľa typu komunikačnej siete za rok 2024 (B2G tržby na obrázku neuvádzame pre ich nízky podiel, nižší ako 0,2 % z celkových tržieb podnikov).


Obrázok 1 Štruktúra tržieb podnikov so sídlom na Slovensku v roku 2024 (spracované podľa Eurostat)

Štruktúra tržieb podnikov so sídlom na Slovensku v roku 2024 (spracované podľa Eurostat)

Zverejnené: 12.9.2025
Autor: Anna Vladová