Ako pripraviť finančný plán a mať financie firmy pod kontrolou
V tomto článku nájdete základný návod na prípravu finančného plánu pre vašu firmu – od stanovenia cieľov, cez plánovanie predaja a zdrojov, až po sledovanie výsledkov. Dozviete sa, prečo je finančný plán kľúčový pre úspech podnikania, ako správne naplánovať cash flow a ako vytvoriť praktický nástroj pre strategické rozhodovanie, ktorý vám pomôže kontrolovať výnosy, náklady a zabezpečiť likviditu firmy.
„Cieľ bez plánu je iba želanie."
Antoine de Saint-Exupéry
Predstavte si, že by ste sa vydali pešo na ďalekú cestu v členitom teréne bez mapy a iných orientačných pomôcok. Viete síce, kam chcete doraziť, neviete však, kde sú prekážky, kadiaľ presne vedie cesta, koľko dní bude trvať, koľko jedla budete potrebovať. A dokonca ani to, či naozaj dorazíte do cieľa.
A práve tak vyzerá podnikanie bez pripraveného a priebežne vyhodnocovaného finančného plánu.
Finančný plán je viac než len čísla v tabuľke
Pripraviť finančný plán je užitočné, lebo znižuje riziko neúspechu a umožní mať:
- Jasný prehľad o výnosoch a nákladoch – viete, čo si môžete dovoliť.
- Kontrolu nad cash flow – zabráni nepríjemným prekvapeniam s nedostatkom likvidity.
- Nástroj na meranie úspechu – pomôže vám porovnať plány s realitou a včas zareagovať.
- Základ pre strategické rozhodovanie – investície, rozvoj, optimalizácia nákladov.
V tomto článku stručne vysvetlíme kľúčové kroky v procese zostavovania finančného plánu – od stanovenia očakávaní až po jeho vyhodnocovanie.
1. Definovanie očakávaní, nastavenie cieľov a KPI
Tento krok zahŕňa zosúladenie rozpočtu s cieľmi firmy, vrátane cieľov rastu, strategických iniciatív a požadovanej ziskovosti.
Prečo je to dôležité?
Pretože rozumieť očakávaniam majiteľa a manažmentu je základ pre vytvorenie realistického rozpočtu, ktorý podporuje stratégiu firmy. Len tak viete správne rozdeliť zdroje a robiť informované rozhodnutia.
V praxi sa bohužiaľ často stáva, že pripravený plán nezohľadňuje základné podnikateľské zmýšľanie majiteľa, alebo rozhodnutia, ktoré sa rozhodol prijať. Na druhej strane, majitelia a manažéri často ako keby verili v telepatiu - bez informovania a vysvetľovania očakávaní nie je možné, aby im niekto predložil realistický plán.
Príklad
Majiteľ technologickej spoločnosti sa zameriava na 20% rast tržieb a zároveň investuje do nového produktu.
Očakáva, že si udrží súčasné ziskové marže aj napriek zvýšeným výdavkom na výskum a vývoj a marketing.
Vyčlenenie väčšieho množstva finančných prostriedkov na výskum a vývoj a marketing si môže vyžadovať prehodnotenie nákladov v iných oblastiach, aby sa udržala celková ziskovosť.
2. Plánovanie predaja
Plánovanie predaja zahŕňa analýzu súčasných zákazníkov, prehľad historických údajov a trendov, odhad nových tržieb na základe vhodného prístupu.
Na stabilnom trhu je možné odhadovať budúce tržby na základe historických údajov, trendov, časových radov a skutočného rastu odvetvia v minulom období pri zohľadnení faktorov ovplyvňujúcich ceny, ako sú inflácia a rast vstupných nákladov.
Naopak na novom alebo rozvíjajúcom sa trhu s nedostatočnými historickými údajmi je vhodné použiť prieskum trhu a externé odborné odhady rastu.
Prečo je to dôležité?
Kvalitné odhady plánu predaja tvoria základ celého finančného plánu a sú východiskom pre ostatné kroky plánovania – plánovania kapacít, plánov výroby, nákupu a skladových zásob, nákladov a peňažných tokov.
Príliš optimistické očakávania vedú často k stratám, nepredaným zásobám na sklade, alebo vynúteným zľavám, ktoré znížia marže a celkový zisk firmy. Naopak podcenenie potenciálu trhu pri plánovaní predaja spôsobí nevyužitie príležitostí.
Preto je v mnohých prípadoch vhodné plánovanie scenárov potenciálneho vývoja predaja, ktoré zohľadňujú možné zmeny vo východiskových predpokladoch. Firma tak bude pripravená na rôzne úrovne dopytu a bude mať plán, ako podľa skutočného vývoja prispôsobiť svoje rozhodnutia a náklady.
Ako si pripraviť praktický finančný plán: Masterclass
Vytvorte si s nami finančný plán, ktorý vám prinesie prehľad, stabilitu a pokoj v rozhodovaní

3. Plánovanie zdrojov
Na základe plánu predaja je potrebné premyslieť predpoklady, za akých je možno plán predaja naplniť – posúdiť kapacity, možnosti logistiky, požiadaviek na pracovníkov, ale aj oblasti nákladov, ktoré je potrebné zvýšiť alebo naopak znížiť, aby sa splnil plán predaja.
Tento krok zahŕňa určenie potrebných zdrojov, odhad priameho počtu zamestnancov, posúdenie potrebných kapacít, nároky na materiál a vybavenie, ale aj plánovanie investícií.
Prečo je to dôležité?
Tento krok je nevyhnutný na zabezpečenie optimalizácie a nákladovej efektívnosti prevádzky.
Pomáha identifikovať úzke miesta, zlepšovať efektivitu výroby alebo dodania služieb a zabezpečiť včasné dodanie produktov alebo služieb, čo má priamy vplyv na spokojnosť zákazníkov a riadenie nákladov.
Tento krok pomáha riadiť náklady, optimalizovať alokáciu zdrojov a zabezpečiť, aby bola organizácia primerane vybavená na splnenie svojich prevádzkových cieľov.
Dobre nastavené požiadavky na zdroje sú tiež predpokladom na zabezpečenie dostatočnej likvidity.
Príklad 1
Rýchlo rastúca softvérová firma plánuje rozšíriť svoj tím zákazníckej podpory prijatím 20 nových zamestnancov na zvládnutie zvýšeného dopytu.
Posudzujú tiež potrebu ďalších softvérových licencií a pracovných priestorov.
Plánovaním týchto zdrojov vopred spoločnosti zabezpečí, aby zákaznícka podpora spĺňala potreby zákazníkov, bez zníženia kvality služieb a rizika nespokojnosti zákazníkov.
Príklad 2
Maloobchodná značka oblečenia predpovedá predaj na budúci rok analýzou historických údajov o predaji, aktuálnych trendov na trhu a akcií konkurencie.
Analýza im potvrdila postupný posun v správaní zákazníkov smerom k elektronickému obchodu.
Na základe toho sa rozhodli zamerať na zvýšenie aktivít v oblasti online predaja. To viedlo k následným kľúčovým marketingovým, prevádzkovým, finančným a personálnym rozhodnutiam, čím zabezpečili, že zdroje budú v súlade s očakávaným rastom predaja.
4. Plánovanie priamych nákladov a kalkulácie
V tomto kroku sa na základe plánovaných tržieb vyčíslia priame náklady – náklady na nakúpený tovar podľa plánovaných marží, náklady na priamy materiál, priame osobné náklady, náklady na balné a dopravu, ale aj časť réžie, ktorá je priamo priraditeľná k výrobkom a službám (energie, opravy strojov, výrobná réžia).
Súčasťou tohto kroku sú aj kalkulácie nákladov, úprava noriem a ukazovateľov pre sledovanie efektívnosti výroby/poskytovania služieb.
Prečo je to dôležité?
Na základe kalkulácií a plánovaných tržieb sa vyčíslia všetky priame náklady. Je dôležité, aby boli v tomto kroku plánovania tržby prepojené s priamymi nákladmi.
Správne kalkulácie priamych nákladov poskytujú základ na meranie výkonnosti oproti plánovaným nákladom Identifikujú odchýlky, ktoré je potrebné vyhodnocovať a pomáhajú ustrážiť ziskovosť firmy.
Príklad
Spoločnosť vyrábajúca potraviny vyčíslila priame náklady na výrobu nového sladkého pečiva vrátane priamej práce, surovín (ako je múka a náplne) a režijných nákladov na výrobu (ako sú údržba zariadení a energie).
Tento výpočet pomáha stanoviť referenčnú hodnotu výrobných nákladov, čo umožňuje spoločnosti monitorovať skutočné náklady podľa noriem a rýchlo identifikovať a riešiť odchýlky, ktoré by mohli ovplyvniť ziskovosť.
7 najčastejších chýb vo finančnom riadení, ktoré stoja firmy tisíce eur
Poučte sa z nedostatkov iných podnikov, ako ich poznáme z praxe

5. Plánovanie nepriamych nákladov
Plánovanie režijných nákladov zahŕňa prípravu plánu na všetky nepriame náklady, vrátane administratívnych, marketingových a nákladov na zariadenia.
Tento krok môže zahŕňať aj rozdelenie režijných nákladov medzi oddelenia, aby sa zabezpečilo komplexné pochopenie celkových nákladov firmy.
Prečo je to dôležité?
Správne plánovanie režijných nákladov zabezpečuje, že všetky náklady budú zohľadnené v pláne.
Presným rozdelením režijných nákladov môžu spoločnosti lepšie riadiť svoje prevádzkové marže a robiť kvalitné rozhodnutia o cenách a znižovaní nákladov.
Plánovanie režijných nákladov podporuje rozhodovanie o cenách tým, že zabezpečuje, aby boli nepriame náklady primerane zohľadnené v predajných cenách firmy.
6. Plánovanie cash flow
Od plánu predaja sa odvíja potreba zabezpečenia a celková výška skladových zásob. Predaj tiež často určuje aj doby splatnosti pohľadávok z obchodného styku, od toho sa odvíja aj doba splatnosti záväzkov.
Pri raste tržieb vzrastá aj potreba financovania prevádzkového kapitálu, čo súvisí najmä s výškou skladových zásob, objemom pohľadávok voči zákazníkom a záväzkov voči dodávateľom. Súčasťou finančného plánu je aj plánovanie objemu prostriedkov potrebných na financovanie prevádzky.
S očakávaním objemu predaja, ako aj plánovaním zavádzania nových produktov alebo zvyšovania efektivity kúpou nových technológií, súvisí aj potreba financovania nákupu investičného majetku.
V tejto časti je tiež vhodné vyčísliť úroky z úverov, nastaviť plánované čerpanie a splácanie úverov. Na základe existujúceho alebo plánovaného nákupu, resp. predaja dlhodobého majetku, je vyčíslená hodnota odpisov, prípadne hodnoty predajnej ceny a zostatkovej ceny predaného majetku.
7. Reporting a sledovanie finančného plánu
Finančný plán nie je jednorazový dokument. Je potrebné sledovať svoje výsledky, prehodnocovať, nastaviť si vhodnú formu reportingu aktuálnych výsledkov.
Dosahované výsledky je vhodné sledovať v detaile, ktorý je potrebný pre relevantné rozhodnutia. Dáta sú dnes základ, nie luxus pre management. Je vhodné upraviť analytickú evidenciu v účtovníctve podľa svojich potrieb, prepojiť kľúčové systémy firmy s praktickým sledovaním dosahovaných výsledkov.
Chcete si pripraviť vlastný finančný plán?
Ak si nie ste istí, kde začať, alebo chcete svoj plán vylepšiť, máme riešenie.
Pripravili sme pre vás kurz Ako si pripraviť praktický finančný plán: Masterclass. Séria 5 hodinových webinárov vás podrobne prevedie celým procesom tvorby finančného plánu.
Získate praktické návody, tipy a nástroje, ktoré vám pomôžu vytvoriť plán presne podľa potrieb vašej firmy.
Autor: Renáta Kiselicová