HappyTravel.sk - čo viedlo ku krachu cestovnej kancelárie
Začiatkom júla 2025 oznámila cestovná kancelária HappyTravel.sk úpadok. Na začiatku prázdnin, keď sa rozbiehali dovolenky, táto správa zaskočila a nahnevala mnohých jej klientov. Ale prekvapila aj širšiu verejnosť. Aké sú príčiny pádu cestovky a dali sa jej problémy predvídať?
V prvom rade, HappyTravel.sk nebola nejaká nepodstatná malá cestovná kancelária. Podľa tržieb za rok 2023 (posledný rok, za ktorý podala účtovnú závierku) bola de facto piatou najväčšou. Hneď za DER Touristik SK (Fischer, Kartago), HYDROTOUR, SATUR Travel, skupinou TIP Travel (Koala, Seneca, Tatratour) a BUBO. HappyTravel.sk za nimi viedla skupinu stredne veľkých hráčov s tržbami medzi 8 a 13 miliónov. Jej pád tým pádom zneisťuje záujemcov o služby celého stredne veľkého segmentu CK.
Kto chce poznať pohľad majiteľa cestovnej kancelárie Romana Berkesa, k téme sa vyjadril napr. pre Denník N.
Renáta Kiselicová z Validy sa na Linkedine pozrela na finančné ukazovatele cestovky za dlhšie časové obdobie.
Dlhodobo minimálny zisk
"Ak sa pozrieme na hospodárenie HappyTravel.sk od roku 2015, firma nikdy nedosiahla zisk primeraný jej obratom, čistý zisk bol v priemere na úrovni nízkych desatín percenta. Ak napr. spočítame hlavné nákladové položky – služby, mzdy a materiál – tieto boli v rokoch 2018, 2019 a 2022 vyššie ako tržby dosiahnuté za predaj svojich služieb. Pri tomto pohľade vyznieva zaujímavo rok 2023, kedy firma výnimočne vytvorila na svojej činnosti pekný zisk vo výške cca 450 tis EUR, tento zisk však „vynulovala“ operácia zaúčtovania opravných položiek k pohľadávkam (vysporiadanie sa s nedobytnými pohľadávkami z čias covidu)," píše Renáta Kiselicová.
Po covide vysoký objem záväzkov a pohľadávok
"Po covide sa firme výrazne zvýšil objem záväzkov a pohľadávok z obchodného styku, v absolútnej hodnote aj ako podielu z tržieb. Najvýraznejšia zmena nastala medzi rokmi 2022/2023, keď sa jej záväzky zvýšili o 242%, pohľadávky sa navýšili obdobne. Tento rok zároveň tržby narástli o 80% na 12,5 mil EUR a konečne prekročili predcovidové čísla."
"V hodnote záväzkov firmy (5,4 mil EUR) sú pravdepodobne najmä vybrané zálohy od klientov na zájazdy, pohľadávky sú zas pravdepodobne tvorené poskytnutými zálohami na rezerváciu hotelov a dopravy."
Riskantný biznis model
"Dá sa predpokladať, že firma zmenila business model a snažila sa v oveľa väčšej miere predávať zájazdy viac vopred, aby zinkasovala od klientov viac prostriedkov, ktoré potrebovala na výhodnejšie zazmluvnenie svojich partnerov (potenciálne vysvetlenie navýšenia záväzkov a pohľadávok). Celkový objem záväzkov z obchodného styku predstavoval v roku 2023 43% z tržieb z predaja služieb, pričom v období pred covidom bol tento pomer v rozmedzí od 4-12%. Ak je pravda, že to bolo za cenu, pri ktorej generovali stratu, bol to veľký risk. Ak následne buď nedosiahli plánované objemy predaja zájazdov, alebo sa im nepodarilo dostatočne zvýšiť ceny na zvyšné zájazdy, prípadne ak nastalo oboje súčasne, viedlo to nevyhnutne k vážnym problémom."
"Predať v jednom roku polovicu svojej kapacity so stratou a veriť, že to v ďalšom roku doženiem je zrejme model, ktorý môže za určitých podmienok dobre fungovať. Otázka je, či ho má skúšať firma, ktorá si na takéto riziko nevytvorila primerané finančné rezervy," podotýka Renáta Kiselicová.
Komentár odborníka na kreditné riziká
Martin Kračinovský v reakcii na Renátine poznámky napísal: "Tento prípad veľmi dobre ilustruje, ako môže snaha o „agresívny comeback“ po šoku (v tomto prípade po covide) naraziť na hranice finančnej reality. Cestovné agentúry ako HappyTravel.sk fungujú v prostredí s nízkou maržou, sezónnosťou a vysokou externou zadlženosťou (podiel vlastných zdrojov bol k 12/23 ani nie 1 %; na porovnanie TIP Travel mal podiel equity 77 %, SATUR 23 % a Hydrotour 15 %).
"Z pohľadu financií je to ako chôdza po lane – stačí menší výkyv v dopyte, očakávaniach alebo nákladoch a výsledkom môže byť nepekný pád."
"Pri firmách s nízkou maržou, nízkym podielom vlastných zdrojov v podnikaní a ktoré nevlastnia nehnuteľný majetok (alebo iba minimum) je riziko podnikateľa vo veľmi veľkej miere prenesené na jeho veriteľov a v prípade bankrotu firma prakticky o nič nepríde, pretože nič nemá..."
"Z mojej dlhoročnej praxe v oblasti manažmentu úverového rizika dávam práve toto do pozornosti, aby si ľudia spájali súvislosti a vyhodnocovali riziká, ktoré z toho môžu plynúť a až potom vedia relevantne vyhodnotiť, či sú ochotní toto riziko podstúpiť alebo nie," dodáva Martin Kračinovský.
Firma riziko poznala
"Súčasťou každého podnikania je riziko a toto riziko sa najmä v poslednej dobe veľmi zvyšuje," hovorí Renáta Kiselicová. "Veci nefungujú tak, ako sme boli zvyknutí a všetci sa musíme v tom novom svete vhodne zariadiť a áno, počítať aj so stratami – či už sme na strane podnikateľa alebo zákazníka, potrebujeme byť obozretnejší a s oveľa vyššou mierou zodpovednosti pristupovať k našim rozhodnutiam."
Ako si s tým majú záujemcovia o služby cestovných kancelárií poradiť?
Ako má teda bežný záujemca o služby cestovných kancelárií vyhodnotiť, či má firma potenciálne problémy?
Najväčšiu zodpovednosť za vyhodnocovanie rizika má poisťovňa, ktorá CK poisťuje.
Ale tu je niekoľko praktických otázok pre "súkromnú analýzu":
- Má CK dlhy a nedoplatky voči štátu? Ak nemá v poriadku takúto základnú vec, je to veľmi zlý signál. Skontrolujte si to.
- Tvorí CK dlhodobo primeraný zisk? Ak nie, signalizuje to jej zraniteľnosť pri akýchkoľvek výkyvoch na trhu. Skontrolujte si to.
- Aká je celková zadlženosť, teda %, do akej miery spoločnosť financuje svoje aktíva cudzími zdrojmi? Celková zadlženosť je indikátorom dlhodobej finančnej stability. V prípade HappyTravel.sk bola v roku 2023 na úrovni vyše 99%. Slovenská legislatíva považuje každú firmu s týmto ukazovateľom vyšším ako 92% za "spoločnosť v kríze". Skontrolujte si to.
Autor: Valida