Ako rozumieť finančným ukazovateľom pri overovaní firiem
Overujete si súčasných alebo potenciálnych zákazníkov a dodávateľov? Pripravujete sa na vyjednávanie a chcete o nich vedieť čo najviac? Všeličo môže naznačiť porovnanie ich finančných ukazovateľov. Tu je niekoľko tipov, čo si všímať.
🟦 Tržby, EBITDA, zisk
- Rastú? Firme sa darí. Významne klesajú? Firma má niekde problém a asi voči nej máte lepšiu vyjednávaciu pozíciu. Lebo viac potrebuje ona vás, ako vy ju. Na druhej strane, bude spolupráca s "padajúcou" firmou stabilná? Aké sú príčiny jej problémov? Pátrajte ďalej.
- Ako sa skupine (potenciálnych) dodávateľov/zákazníkov darí vo vzájomnom porovnaní? Kto vám dáva väčšiu istotu, že spolupráca bude bez problémov?
- Aký je dodávateľ/zákazník v porovnaní s vami veľký? Ste pre neho dôležitý obchodný partner, alebo naopak nepodstatný?
Firmy si vzájomne overte v Porovnávači firiem. Napr. na tomto odkaze nájdete vzájomné porovnanie najväčších hobby marketov.
🟨 Pridaná hodnota a marže
- Rastie spolu s tržbami aj pridaná hodnota? To je číslo, ktoré vznikne, keď od tržieb a vlastných výkonov odrátame priame náklady na obstaranie predaného tovaru, nákup materiálu, energií a služieb.
Ak nie, tak sa firme nedarí tieto náklady prenášať do cien pre zákazníkov. Má tým pádom menej na osobné náklady, odpisy, zisk a rozvoj.
- Príbuzný ukazovateľ je hrubá marža, čo je podiel pridanej hodnoty a tržieb. Ako vyzerá porovnanie hrubej marže medzi firmami? Podľa toho vidíte, ako efektívne sa firme darí premieňať vonkajšie vstupy na výrobky a služby.
- Ide o firmy, ktoré predovšetkým nakupujú a predávajú tovar? Potom je dôležité porovnať obchodnú maržu.
Firmy si vzájomne overte v Porovnávači firiem. Aké sú výsledky firmy v rámci celého sektora podobných firiem, to zase ukáže Analýza finančnej výkonnosti.
🟦 Produktivita práce
- Finančná produktivita prezrádza, koľko EUR pridanej hodnoty spoločnosť vytvorí na 1 euro osobných nákladov. Musí mať hodnotu viac ako 1, aby bolo možné pokryť z vytvorenej pridanej hodnoty osobné aj ostatné náklady a generovať zisk.
Pokiaľ je ukazovateľ 1 a menej, znamená to, že celú vytvorený pridanú hodnotu firma minie na vyplatenie nákladov na zamestnancov. Hodnota blízka a nižšia ako 1 indikuje finančné problémy.
🟨 Doba inkasa pohľadávok z obchodného styku
- Ak je vysoká, naznačuje to, že firma inkasuje krátkodobé pohľadávky neskôr ako druhí. Tieto peniaze firme "chýbajú", musí preto zvyšovať pracovný kapitál z vlastných alebo cudzích zdrojov.
- Tento indikátor nie je stopercentný, môže byť skreslený napríklad hotovostnými platbami alebo veľkými jednorazovými transakciami. Preto odporúčame pozerať sa najprv na trend: Ak firma dlhodobo predlžuje dobu inkasa pohľadávok, môže to naznačovať, že nemá dostatočne efektívne nastavený proces vymáhania pohľadávok, alebo že časť pohľadávok má nedobytných, čo má negatívny dopad na cash flow.
🟦 Doba splácania záväzkov z obchodného styku
- Doba splácania záväzkov zaujíma každého, kto sa chce vyhnúť problémom s neplatičmi. Ak je vysoká, naznačuje to, že firma uhrádza svoje krátkodobé záväzky v priemere za väčší počet dní ako ostatní.
- Naopak ak firma spláca záväzky príliš rýchlo, musí zvyšovať pracovný kapitál z vlastných alebo cudzích zdrojov. Je to dobré pre jej zákazníkov, ale zlé pre cash flow podniku.
- Podobne ako pri dobe inkasa pohľadávok, aj tento indikátor môže byť z podobných dôvodov skreslený. Preto odporúčame pozerať sa najprv na trend: Ak firma predlžuje dobu splácania záväzkov, môže to znamenať zvyšujúce sa riziko pre dodávateľov.
🟨 Doba obratu zásob
- Ak sa firme predlžuje doba obratu zásob, môže to znamenať, že kopí nepredajné „ležiaky“, čo jej viaže prevádzkový kapitál a môže spôsobiť problémy s cash flow.
Hoci tieto tipy predstavujú len prvý hrubý náhľad na dáta pri porovnávaní firiem, častokrát vie najviac pomôcť, lebo je poruke okamžite.
Vyskúšajte si to ZDARMA v Porovnávači firiem.
Autor: Juraj Ďurina